به گزارش روابط عمومی چهارمین دوره جایزه پژوهش سال
سینمایی،این کارگردان حوزه انیمیشن درباره جایگاه پژوهش
در سینما گفت: اهمیت پژوهش در سینما را از دو منظر میتوان مورد بررسی قرار
داد. نخست آنکه پژوهش در زمینه متن و هر گوشهای از هنر سینما بسیار اهمیت دارد،
به عنوان مثال، درخشانترین فیلمنامهها و درخشانترین بازیها ماحصل تلاش و
پیگیری در زمینه پژوهش بودهاند. و دوم اینکه از طرفی میتوان گفت که درخشانترین فیلمها،
آثاری بودهاند که از ورای پژوهش در ابعاد مختلف هنری بیرون آمدند.
کارگردان انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» با اشاره به اهمیت
پژوهش در قالب تکنولوژی سینما توضیح داد: صرف سرمایه و وقت در این حوزه میتواند ابزارهایی
را در اختیار فیلمساز و هنرمندان قرار بدهد تا بتوانند ایدههای خود را هر چه
زیباتر و باور پذیرتر عملی کنند، به عنوان مثال، پژوهش در زمینههای مختلف جلوههای
ویژه و کامپیوتری یا پژوهش در زمینه ابزار آلات و وسایل صحنه و غیره میتوانند تأثیر
شگرفی در ساختار فیلم ایجاد کنند. مصداق
این گونه از پژوهش و نتیجه آن در سینمای هالیوود مشخص است.
رهگذر در پاسخ به این سوال که شیوع ویروس کرونا چه تاثیری بر
آینده سینما میگذارد گفت: به جرئت میتوان گفت که زندگی بشر تحتتأثیر بیماری
کرونا دچار تغییراتی شده است که سینما نیز از این قاعده مستثنی نیست. تصور من این
است که جایگاه سینمای خانگی یا همان VOD ها بعد
از این بیماری مستحکمتر گشته است.
او تاکید کرد: خوشبختانه سینمای خانگی یا وی او دی ها، درگاه
دیگری برای فیلمسازان به جهت اکران و نمایش فیلمهای خود به دور از مافیای اکران
در سینماهای کشور ایجاد شده است که علی رغم آنکه امیدوارم وضعیت سینماها به حالت
عادی بازگردد. بسیار خوشبین هستم که این رسانهها تقویت شوند و فعالیتشان توسعه
یابد.
مدیرعامل استودیو هورخش با اشاره به تاثیر کرونا بر تولید
آثار سینمایی گفت: نکته بعدی در خصوص تولید آثار سینمایی است که در سینمای بین
الملل شاهد آن هستیم که تولید گونههایی از فیلم مانند انیمیشن که نیاز به تمرکز
تعداد زیادی از افراد در مکان و لوکیشن خاص ندارند و میتوانند به راحتی مطابق با پروتکلهای
معمول به کار خود ادامه دهند بسیار پاگرفته است و فکر میکنم تولید اینگونه از فیلمها
با رونق بیشتر ادامه پیدا میکند.
گفتنی است، اختتامیه چهارمین دوره پژوهش سال سینمای ایران
فروردین ماه 1400 برگزار می شود.